Reis door de wolken

16 juli 2018 - Graskop, Zuid-Afrika

Hoi allemaal!

Zoals jullie waarschijnlijk al wel wisten, zijn papa, mama en ik in Zuid-Afrika! We reizen hier rond van Johannesburg tot aan Kaapstad, samen met drie reisgenoten en een gids. Ik zal ze even voorstellen, zodat ik niet ineens met onbekende namen aan kom zetten:

Jill. 14 jaar en een superleuke meid! Kan wel tegen een grapje, maar maakt ze zelf ook wel haha

Chloë. 17 jaar, zus van Jill en enorm sportief! De enige van ons die een ochtendmens is, maar daar valt tot nu toe weinig van te merken haha

Stephie. 49 jaar, moeder van Jill en Chloë. Een lieve vrouw met een wat kwetsbaar hart, maar zo sterk! Ze weet wat ze wil en daar gaat ze voor.

Steve. 66 jaar, onze guide, als eerste blanke geboren en opgegroeid in Krüger National Park. Hij praat Zuid-Afrikaans en soms komen we daar een heel eind mee, maar regelmatig is het toch wel fijn dat hij ook goed Engels spreekt. Hij heeft echt een eigen humor, maar kan me daar meestal wel in vinden haha

Zaterdag 14 juli begon het avontuur! Op weg naar Schiphol. Bij het afleveren van de bagage hebben we voor het eerst kennis gemaakt met Chloë en Jill, waar ik via whatsapp al wel contact mee heb gehad, en met Stephie. Opzich een lange maar prima vlucht gehad! Deze vlucht was 's nachts, maar echt slapen kwam er natuurlijk niet van...

Zondag 15 juli vroeg in de ochtend aangekomen in Dubai voor een tussenstop van 'maarliefst' 4uur. Ontbeten met ijs, want ja, voor mij leek het nog midden op de dag en met zo'n 35 graden is ijs natuurlijk ook altijd goed! Van Dubai naar Johannesburg hadden we helaas een stuk meer turbulentie, niet zo prettig. Daar en tegen ging slapen dit keer wel beter, duh na zo lang wakker zijn...! Om een uur of 18 liepen we het vliegveld af en belandden we in een ijskoude en pikkedonkere stad, want het is winter hier en hebben het nog niet warmer dan 12 graden gehad. Hier ontmoetten we Steve en reden we naar het (appartementen)hotel Indaba in Johannesburg, waar ik heerlijk mijn eigen appartementje had :D Nog avond kunnen eten in het restaurant met op de achtergrond een optreden van typisch Afrikaanse muziekanten. Daarna vroeg gaan slapen, want wat waren wij gesloopt!

Maandag 16 juli. Vandaag begon de dag alweer lekker optijd: om 7:00u zaten we met z'n zevenen al aan het ontbijt, om rond 8:00u langs Johannesburg en Pretoria naar Soweto te rijden. Onderweg vertelde Steve genoeg verhalen, maar dat Zuid-Afrikaanse accent is nog een beetje wennen, dus ik heb niet alles kunnen verstaan... Onderweg pikten we een vrouw op die ons door Soweto zou gidsen. Ze heette Thandi, wat Zulu is voor 'liefde'. Zij sprak gelukkig continu Engels, dus haar heb ik wel helemaal kunnen volgen. We stopten op verschillende plekken, zoals bij het enige hotel in Soweto, het Nelson Mandela House, het appartheidsmuseum en zo nog wat plekjes. Onderweg zag je de enorme verschillen tussen arm en rijk! Niet tussen wit en zwart, want in heel Soweto leven maar 15 blanke gezinnen (legaal, denk dat er altijd bij, want er zijn genoeg mensen die officieel niet in steden hier mogen verblijven...) en al die gezinnen zijn aangetrouwd. Afscheid van onze Afrikaanse gids genomen en hop, door naar het Graskop hotel in Graskop. Een reis van zo'n 7uur door de bergen in het donker en met mist. Spannende tocht met zo'n chauffeur die overal standaard 20 km/u te hard lijkt te rijden, maar we hebben het gehaald! Nog wat gegeten, maar niet veel want onze lunch (rond 15u) was ook niet niks... Vlak voor die lunch was overigens wel het eerste moment van het zien van wilde dieren! Deze zaten nog wel achter een hek, maar het lijkt me niet dat je onder andere deze neushoorns had willen aaien haha

Morgen trekken we door naar het eerste nationale park. Vanaf daar gaan we aankomende dagen op safari met voorlopig dus geen wifi.

De volgende blog en wat foto's zien jullie wel weer verschijnen, maar voor nu zijn jullie up to date :)

Kus Lotte

1. Jolanda:
    17 juli 2018
    Wat een mooi begin, deze reis gaat supergaaf worden!
  2. Karel en Ciska.:
    17 juli 2018
    Voor jullie allemaal heel veel plezier. We kijken uit naar de volgende blogs en foto's.