Droom komt uit!

2 augustus 2018 - Gansbaai, Zuid-Afrika

Ik weet niet waar ik moet beginnen, ik ben zo blij dat ik jullie allemaal kan vertellen dat wij gister het bericht kregen dat wij vandaag mee mochten met de ochtendboot van CAGE DIVING!!!

Dus heel kort over gister woensdag 1 augustus. We kwamen aan bij het vertrekpunt van de boot naar Robbeneiland, iets waarvan iedereen zegt dat je dat gezien MOET hebben als je in Zuid-Afrika bent, maar helaas: gecancelled en geen latere optie mogelijk. Daarmee kwam dus een hele dag vrij, want het middagprogramma (de berg naast de tafelberg oprijden, want tafelberg zelf is afgesloten vanwege onderhoud) was ook niet echt aantrekkelijk met zo veel mist. Dus zijn we maar een beetje gaan rondlopen door Waterfront. Dat is een wijkje met wat winkeltjes, wat museumpjes en wat restaurantjes, eigenlijk is daar alles wat je in Kaapstad kan doen. Eind van de ochtend toch maar een poging gewaagd even de berg naast de tafelberg op te rijden en uiteindelijk kon je nog wel redelijk wat zien, bijvoorbeeld Robbeneiland en ons hotel, maar er waren ook mensen aan het paragliden, wat er gaaf uit zag, dus dat staat nu ook op m'n bucketlist. Daarna geluncht en dus het goede nieuws gehoord over het haaiduiken! Even een middagje bijkomen en 's avonds gingen we met z'n zevenen uit eten in Waterfront, omdat het de laatste avond was met Opa Up, Stephie, Chloë en Jill.

Toen heeeel vroeg gaan slapen, want vandaag 2 augustus werden we al om 4:10u opgehaald door een busje onderweg naar Gansbaai, vanaf waar we zouden varen. Een pittig end om zomaar even heen en weer te rijden, maar zeker de moeite waard!! Daar aangekomen kregen we ontbijt, uitleg over de trip en veiligheidsles. Toen de boot op en varen maar! Echt een snelheidsbootje dus het water ging alle kanten op! Eenmaal geankerd, lagen we met zo'n vijf boten op een rijtje. Bij de andere vier boten bleef het stil, maar bij ons duurde het nog geen 5 minuten of we werden geroepen voor de eerste witte haai!!! Wat een prachtige beesten, wat een kracht hebben ze en wat zijn ze indrukwekkend!!! Heel snel wedsuit aan want de eerste acht mochten ook als eerst het water in, dus papa en ik sprongen als derde en vierde het water in na een Nederlands stel. Ook toen duurde het niet lang of we kregen te horen: "right in front of you, down, down, down, go down!!" Dat was het teken dat je adem moest happen en jezelf in die kooi naar beneden moest duwen. En ja hoor, een haai die veel groter wat dan dat ie leek kwam rustig zo'n vier à vijf keer voorbij zwemmen!!! Wat gaaf!!! Ik kan echt niet uitleggen wat het met je doet als zo'n machtig beest voorbij komt zetten!!! Dus toen was het de beurt aan de volgende acht en mochten wij vanaf de boot, allemaal met een lolly in onze mond tegen zeeziekte en trillend van de kou, gaan toekijken hoe het een tijdje duurde voordat onze begeleider (en cameraman) weer "down, down, down" begon te roepen. Ook vanaf daar was het weer indrukwekkend! En met een beetje jezelf vooraan de boot zetten, mocht ik hierna als een van de weinigen nog een tweede keer de kooi in, waar het niet lang duurde voordat ik, meer perongeluk dan expres, zo een haai onder ons door zag zwemmen. Verder heeft niemand die gezien, want iedereen liep voor zich uit te staren, maar ik heb deze zelfs op beeld weten te krijgen met m'n gopro!! Daarna nog een tijdje aan het bibberen geweest in die kooi, maar op één Afrikaanse Pinguin na, hielden de marine big5-dieren het voor gezien. Prima, mijn doel is bereikt, mijn grootste wens is in vervulling gegaan en mijn droom is uitgekomen!!!! En wat hadden we een geluk, want van alle vijf de boten zijn wij de engie haaien hebben gezien!! Van één boot is zelfs niemand het water in geweest, omdat er niks te zien was...! Weer op de kust kregen we lunch en liet de begeleider het filmpje zien die hij van vannochtend gemaakt had en natuurlijk hebben we die, samen met twee haaien-usb-sticks haha, gekocht! Op de terugweg naar het hotel reden we nog langs ons hotel van Hermanus en dus ook langs de baai waar we walvissen hebben gezien en ja hoor, ook nu zat er weer zo'n grote vis te spuiten!. Eenmaal in het hotel in Kaapstad wilde natuurlijk iedereen gelljk weten hoe het was, dus aftermovie aan en elke keer weer tovert dat een big-smile op mijn gezicht!!!

Dagdag Steve, Stephie, Jill en Chloë, goeie reis!! We spreken snel weer af hoor!!

Ik kan niet in woorden omschrijven hoe erg ik naar deze tocht uitgekeken heb, hoe verdrietig ik was toen die van dinsdag gecancelled was en hoe blij ik was toen ik hoorde dat het vandaag wel doorging, maar ik kan al helemaal niet omschrijven hoe het is als die wens dan uitkomt, als je daar echt in die kooi zit en er een grijs-witte haai van zo'n 2,5 à 3 meter op je af komt zwemmen! Ik kan me niks anders bedenken wat zo'n bijzonder gevoel geeft en ik kan dat gevoel ook zeker niet omschrijven... Dit moet je zelf hebben meegemaakt en ik kan nu zeggen dat ik in die kooi heb gezeten en dat ik die prachtige dieren heb mogen zien!

Wat ben ik blij! Super enthousiaste groetjes xx

1. Jolanda:
    2 augustus 2018
    Wat GEWELDIG!!!
  2. Karel en Ciska.:
    2 augustus 2018
    Wat moet dat een ontzettend gaaf gevoel zijn geweest. Zo dicht bij deze indrukwekkende dieren. Goede reis terug naar de Hollandse Tropen.
  3. Marcel:
    3 augustus 2018
    Erg gaaf dat je foto's gelukt zijn. Mooi hoor!!! Lest best 🦈🐳
  4. H. Vlug-Blokker:
    3 augustus 2018
    Wat een avontuur. Geweldig. Nog veel plezier. Jullie hebben een SUPER vakantie. Dikke kus uit het warme Nederland 😘